Ons doel?
Het complexe
simpel maken

31 oktober 2019

Tony’s Chocolonely bouwt aan de toekomst met Boomi

Minke van Dooremalen
Marketing Manager

Tony’s Chocolonely is inmiddels voor iedereen een bekende naam. Niet alleen vanwege de heerlijke en verrassende chocoladesmaken, maar vooral vanwege Tony’s Chocolonely’s missie: ‘samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade’. Hoe zij die grote missie bereiken? Dat is niet makkelijk.

Om deze missie te halen, is het voor Tony’s belangrijk dat hun systemen met hen mee kunnen groeien. Want groeien blijft de toekomst; Tony’s Chocolonely gaat zich begeven op de thuismarkten van de grote cacao-bedrijven. Nu al liggen de overheerlijke repen in de schappen in Nederland, Duitsland, België, Zweden, Finland, Noorwegen, Amerika en Engeland. Binnenkort starten ze ook in Frankrijk met de verkoop.

Boomi en Appronto maken de toekomst mogelijk

Tony’s Chocolonely maakte de strategische keuze voor Boomi om ervoor te zorgen dat haar systemen óók klaar zijn voor de toekomst. Want: ‘life is like a box of chocolates, you never know what you’re gonna get’. Daarom schakelde Tony’s Appronto in als integratiepartner. Met Boomi als integratieplatform bouwen zij aan een beheersbare en schaalbare bedrijfsvoering voor Tony’s Chocolonely.

Fase 1 van het project is inmiddels afgerond

Sjaak Overgaauw vertelt over fase 1 van dit project dat in september 2019 live ging: “Om effectief te voldoen aan veranderende eisen, heb je een flexibel platform nodig dat diepgaande connectiviteit mogelijk maakt binnen de organisatie en haar partner- en klanten-ecosysteem. Boomi levert voor Tony’s een verenigd, veelzijdig platform van enterprise-kwaliteit, dat alle voordelen van de cloud benut. In fase 1 gingen we voornamelijk aan de slag met de masterdata van de productinformatie.”

Livegang Tony's Chocolonely
Tonys_Chocolonely
Tonys_Chocolonely
Tonys_Chocolonely

Boomi Master Data Hub en Boomi Integration

De verschillende systemen van Tony’s Chocolonely werden in deze fase aangesloten op de Boomi Master Data Hub. Dit is een module die ervoor zorgt dat master data op één centrale plaats wordt gevalideerd, ontdubbeld en opgeslagen. Boomi Integration zorgt er vervolgens voor dat deze data met alle gekoppelde systemen wordt gesynchroniseerd.

“Je moet je voorstellen dat het landschap bij Tony behoorlijk gedecentraliseerd is. Zij hebben bijvoorbeeld vijf verschillende webshops: voor verschillende landen, voor particulieren én voor bedrijven. Deze webshops hebben ook allemaal hun eigen Microsoft Navision Dynamics administratie. Qua beheer was dat geen ideale situatie. Dat kostte niet alleen veel tijd, de kans op fouten nam óók toe,” vertelt Sjaak.

“In fase 1 zorgden wij ervoor dat de masterdata via de Master Data Hub in alle relevante systemen automatisch aangepast wordt.”

Complex traject

Sjaak vervolgt: “Tony’s gebruikte traditionele systemen, maar ook systemen in de cloud, zoals Salesforce. En vanwege al die verschillende systemen, was fase 1 best een complex traject. In deze dynamische omgeving met verschillende systemen die onderling ook weer afhankelijk van elkaar zijn, functioneert Boomi nu als ’spin in het web’. Dat geeft wel een heel goed gevoel.”

Tony’s Chocolonely fase 2

“Nu het fundament voor de toekomst van Tony’s gereed is, gaan we door met fase 2,” gaat Sjaak verder. “Daarbij ligt de focus op het integreren van het sales order platform en de logistieke partijen. Daardoor gaat binnenkort ook het verwerken van geplaatste orders eenvoudiger en sneller.”

“Op basis van een event-driven architectuur is er nu een basis gelegd voor de toekomst. Dit betekent dat het binnenkort mogelijk is om data real-time te verwerken, in plaats van batch-gewijs. Voor Tony’s Chocolonely betekent dat de data meer en meer up-to-date zal zijn. Denk hierbij aan de actuele voorraad van producten, omzet en de status van leveringen. Hierdoor is de business beter in staat om sneller te schakelen wanneer dat nodig is. Daarnaast is een event-driven omgeving veel flexibeler en schaalbaarder dan een traditionele integratieoplossing. Kortom: win-win voor iedereen!”


In onderstaande video vertelt Rick van Doorn, IT Manager Tony’s Chocolonely, zélf hoe hij de samenwerking ervaart.

Herken je de uitdagingen waar Tony’s Chocolonely voor stond in je eigen organisatie en wil je zeker weten dat ook jouw bedrijf de toekomst met vertrouwen tegemoet kan zien?

Neem dan contact met ons op, we helpen je graag vooruit!