Ons doel?
Het complexe
simpel maken

15 oktober 2019

Hoe Autohopper hun bestaande Mendix-applicatie drastisch verbeterde

Minke van Dooremalen
Marketing Manager

Autohopper is de no-nonsense autoverhuurder van Nederland, wil je een auto of busje huren? Dan kun je bij hen terecht. Bovendien is Autohopper met meer dan 100 vestigingen de autoverhuurder met het grootste aantal vestigingen in Nederland. Om hun dienstverlening in goede banen te leiden maken zij gebruik van een Mendix-applicatie. De bestaande applicatie werd door de franchisenemers van Autohopper beoordeeld met een 2 en mede daarom schakelden zij Appronto in om deze app te optimaliseren.

Onlangs ging de nieuwe desktop-app van Autohopper live. Een mooie applicatie die ervoor zorgt dat zowel de fleetmanagers op het hoofdkantoor als de verhuurders van Autohopper snel en efficiënt hun werk kunnen doen. Deze nieuwe applicatie krijgt nu maar liefst een 8,5 als beoordeling van de franchisenemers!

Optimalisatie bestaande Mendix applicatie

Joey Baten, één van de ontwikkelaars van deze app, vertelt over het project. “Autohopper was al in het bezit van een, door een andere partij geprogrammeerde, Mendix applicatie. Het was de bedoeling dat ik met een team van nog een developer en één UX-er in drie maanden de volledige applicatie van Autohopper zou optimaliseren. Er zaten echter zulke grote fouten in de applicatie dat dit niet haalbaar bleek. Daarom ben ik na de eerste drie maanden nog eens drie maanden bij Autohopper gebleven en heb allerlei zaken ‘onder water ‘ hersteld zodat de applicatie een veel betere fundering kreeg.”

Bereikbaarheid applicatie Autohopper

“De initiële applicatie,” vertelt Joey, “ging vaak ’s ochtends om 8:00 uur offline. Dat is natuurlijk niet handig als je bedenkt dat Autohopper auto’s verhuurt en de verhuurperiode ’s ochtends start. Dan stonden er dus klanten bij de dealer en konden de medewerkers niet in het systeem. Ze maakten dan uit noodzaak maar notities die ze later weer in de applicatie invoerden. Dat euvel hebben wij uiteraard opgelost. Daarnaast is er ook veel tijd gaan zitten in het oplossen van fouten in de applicatie en het opsporen van onlogische structuren.”

Nieuwe features in Autohopper applicatie

Naast het oplossen van problemen in de bestaande applicatie zijn er ook nieuwe functies toegevoegd. “Zo hebben we onder andere een nieuwe rapportage-interface gemaakt. En als er nu een aantal dezelfde nieuwe auto’s aan het wagenpark toegevoegd worden hoeft de fleetmanager niet meer iedere afzonderlijke auto handmatig aan te melden bij, bijvoorbeeld, de verzekering. Deze flow is nu volledig geautomatiseerd.

Wat echt super gaaf is om te zien, is dat gedurende het project het vertrouwen van de franchisenemers van Autohopper ontzettend groeide.” vervolgt Joey. “In het begin was dit vertrouwen er niet. Maar je ziet dat zij het proces steeds beter leren begrijpen en dat de sprints en user stories steeds beter uitgewerkt worden. En toen een aantal van de wensen die door de product owner waren verzameld ook daadwerkelijk in de applicatie terechtkwamen zag je ze denken: ‘Het kan dus wél!’ Dat was echt een gaaf moment.”

Één applicatie voor iedereen binnen Autohopper

Joey vertelt dat de applicatie nogal versplinterd was toen hij begon aan het project. “Dat was dan ook de grootste uitdaging voor mij. Want hoe maak je van een verbrokkeld landschap één logisch functionerend geheel? Dat is uiteindelijk wel gelukt, maar er staan nog wel wat wensen van Autohopper open, zoals een mobiele app. Wie weet, mogen we daar in de toekomst mee aan de slag? Nu is het belangrijkste dat Autohopper blij is en dat hun medewerkers een stuk efficiënter kunnen werken.”

In onderstaande video vertelt Steven Donselaar, Directeur Autohopper, zélf hoe hij de samenwerking en de nieuwe applicatie ervaart.

Voldoet jouw Mendix-applicatie ook niet aan de verwachtingen en wil je weten welke verbeteringen wij voor jou kunnen realiseren?

Neem dan contact met ons op!