Klantcase Urban Arrow

Neem contact op

Urban Arrow verbetert informatievoorziening naar dealers met Mendix

  • Dankzij nieuw dealerportaal hebben dealers inzicht in bestellingen, leveringen en facturen
  • Dealers kunnen nu complete orders eenvoudig zelf afhandelen
  • Mendix-platform ontsluit productinformatie uit het ERP en de Product Informatie Management software

Tien jaar geleden startte Urban Arrow met de bouw van e-cargobikes en inmiddels vormen de fietsen een vertrouwd beeld op de Europese en Amerikaanse straten. De scale-up bouwt cargo bikes voor het vervoer van kinderen en goederen. De laatste jaren is het tienjarig bedrijf enorm hard gegroeid. Om het stijgende aantal dealers goed te kunnen bedienen, bouwden Appronto en Urban Arrow een nieuw dealerportaal. Dankzij dit portaal kunnen dealers hun klanten beter helpen en verwachtingen beter managen.

Uitdaging: Dealers beter voorzien van verkoopdata

Urban Arrow is fabrikant van elektrische cargo bikes, in het premium segment. De fietsen verkoopt het bedrijf aan particulieren, maar ook aan bedrijven, zoals de bezorgfietsen van Coolblue. De missie van het bedrijf is om de stad leefbaarder te maken met slimme logistieke oplossingen. Inmiddels heeft Urban Arrow voet aan de grond in West-Europa, de Verenigde Staten en Canada. Via een enorm dealernetwerk worden de fietsen in deze landen aan de man gebracht.

Om deze dealers te ondersteunen, beschikte het bedrijf over een verouderd dealerportaal, waarvan de functionaliteit beperkt was. Urban Arrow wilde de status van de bestellingen beter inzichtelijk maken voor de dealers, om zo fouten en misverstanden te voorkomen en betere ondersteuning te bieden. Erwin Willems, CFO en product owner voor het nieuwe portaal: “We bestaan nu tien jaar en zijn vooral de laatste jaren enorm gegroeid. Dat betekent dat we dealers hebben die honderden fietsen per jaar verkopen. Voor hen is het noodzakelijk om de juiste informatie bij de hand te hebben. Urban Arrow groeit verder en daarom zochten we naar een platform dat dynamisch mee kan groeien met het bedrijf.”

In die zoektocht onderzocht het fietsbedrijf ook low-code van Mendix en de flexibiliteit van dit platform gaf uiteindelijk de doorslag om hierop de oplossing te bouwen. De IT-afdeling wenste een sterke integratielaag, met daarop flexibele oplossingen, waarmee het bedrijf kon blijven inspelen op veranderingen in de markt. Urban Arrow heeft net een nieuw WMS, en ook het ERP-systeem van Exact zal komend jaar vervangen worden. “Door de groei verandert er hier heel veel, dat past ook bij een scale-up”, vertelt Willems. “Mendix zorgt ervoor dat we de flexibiliteit houden om verschillende systemen te integreren.”

Oplossing: Dealerportaal met integratie met alle belangrijkste systemen

Om zowel het Mendix-platform als Appronto te leren kennen, heeft Urban Arrow eerst een test gedaan door een kleinschalige app te bouwen. Dit betreft een app voor de accountmanagers van het bedrijf, waarmee ze samen met de dealers planorders in kunnen voeren. Voorheen werden die orders handmatig per fiets in het ERP-systeem gezet. Met de app werd het mogelijk om complete partijen in te plannen. De nieuwe manier van invoeren is veel efficiënter voor de accountmanagers, de kwaliteit van invoer is verbeterd en het bespaart hen veel tijd. Een zeer geslaagde test dus, legt Willems uit.

Het dealerportaal is daarop in twaalf tweewekelijkse sprints gebouwd. De portaal zorgt ervoor dat de verkopen uit het dealerkanaal administratief worden verwerkt in het ERP-systeem. Daarnaast krijgen dealers vooral meer inzicht in productinformatie, de levertijden, passende accessoires en orders en facturen. Het is voor de dealers nu mogelijk om orders te wijzigen, referenties toe te voegen en in te zien wanneer een order vertraagd is. Dankzij het klantportaal kunnen dealers hun klanten nu beter helpen en verwachtingen beter managen. Daarnaast is er minder contact nodig tussen dealers en Urban Arrow en kunnen dealers veel zaken nu zelf regelen.

Het dealerportaal integreert met de ERP- en PIM-systemen. Ook is de digital asset manager, Cloudinary, gekoppeld voor fotografie. Urban Arrow begreep dat de portal maatwerk moest zijn en dat het bedrijf niet kon volstaan met een abonnement op standaard software. Met een persoonlijk en intuïtief ontwerp betrekt het bedrijf de dealers op logische wijze bij het proces, zonder dat gebruikers ingewikkelde handleidingen hoeven door te nemen. De verschillende datastromen waarmee betaalgegevens, klantgegevens en orders met elkaar worden gecombineerd, zijn succesvol op elkaar aangesloten in één geïntegreerd systeem.

Benieuwd naar de mogelijkheden van low-code en Appronto en hoe het jouw organisatie kan helpen?

Onze experts laten je graag kennismaken met alle voordelen.

Maak een (digitale) afspraak

Resultaten: Minder gericht op problemen oplossen, meer op communicatie

Een groeiend aantal dealers wordt nog steeds aangesloten. De eerste groepen maken al gebruik van de applicatie, zodat ze makkelijker kunnen communiceren met klanten omdat ze simpelweg meer inzicht hebben in de gegevens en het verkoopproces. Servicemedewerkers van Urban Arrow zijn minder tijd kwijt aan problemen en misverstanden oplossen met de dealers, signaleert Willems. Ze kunnen nu proactiever communiceren met het dealernetwerk.

Over de samenwerking met Appronto is Willems zeer te spreken. “Het project duurde weliswaar iets langer dan aanvankelijk gedacht, maar dat heeft wel geresulteerd in een kwalitatief hoogstaande oplossing”, benadrukt hij. “Ons doel is om de NPS-score van onze dealers te verhogen. We verwachten dat de dealerportal daar een belangrijke bijdrage aan levert.”

“Dankzij de samenwerking met Appronto kunnen we ons weer helemaal richten op datgene we willen; hele goede fietsen maken en fantastische service leveren. In de nabije toekomst willen we de portaal verder ontwikkelen. Nu staat er een goede basis om nieuwe features op te bouwen. Zo willen we bijvoorbeeld dat consumenten bij de dealer binnenkort ook kunnen meekijken in de portaal, om zo onze service voor de dealer nog beter te kunnen delen.”

Erwin Willems
CFO

Mogelijk ben je ook geïnteresseerd in deze andere klantcases

Secrid klantcase

Secrid

Secrid ontwerpt en verkoopt innovatieve wallets over de hele wereld. Daarbij werkt het bedrijf samen met meer dan vijftig toeleveranciers. Om die complete keten efficiënter, sneller en goedkoper te laten samenwerken, bouwde Appronto een compleet nieuw supplier portal met low-code technologie van Mendix en integreerde het de systemen met Dell Boomi.

Collin Crowdfund (canva)

Collin Crowdfund

Collin Crowdfund koppelt duizenden ondernemers en investeerders aan elkaar op zijn investeringsplatform. In minder dan zeven maanden bouwde Appronto deze ‘mini-bank’ met low-code technologie van Mendix.

Autohopper klantcase

Autohopper

De gebruikerstevredenheid bij Autohopper steeg naar een 8,5 nadat we de app voor de franchisenemers hadden verbeterd! Ook benieuwd hoe je je businessprocessen kan stroomlijnen, forse besparingen kunt doen en tegelijk je klanten optimaal kunt bedienen?