Klantcase Tony's Chocolonely

Neem contact op

Boomi-integratie zorgt ervoor dat wereldwijde voorraad Tony’s Chocolonely altijd up to date is

  • Appronto integreert nieuwe IT-omgeving met legacy-systemen
  • Low-code iPaaS-oplossing van Boomi zorgt voor schaalbaarheid bij Tony’s Chocolonely
  • Alle data wordt nu real time verwerkt

Tony’s Chocolonely is al jaren een bekende naam. Niet alleen vanwege de verrassende chocoladesmaken, maar vooral vanwege haar missie om chocolade vrij te maken van slaven- en kinderarbeid. Om dat doel te kunnen bereiken, dienen de systemen wel mee te groeien met het bedrijf. Appronto deed de integratie van de vele systemen die binnen de muren van het bedrijf draaiden, zodat het bedrijf klaar is voor de volgende groeispurt.

Tonys_Chocolonely

Uitdaging: Vijftien softwaresystemen samenbrengen

Tony’s Chocolonely zet vol in op groei. Het bedrijf wordt steeds internationaler en gaat zich begeven op de thuismarkten van de grote cacao-bedrijven. De chocolade van Tony’s ligt inmiddels via distributeurs al in diverse landen in de schappen, zoals Duitsland, Frankrijk, België, Zweden, Finland, Noorwegen, Amerika en Engeland. Om de chocolade te kunnen maken, werkt Tony’s samen met duizenden boeren die de cacao leveren.

De groei is een opsteker voor het bedrijf, maar Tony’s merkte dat die groei een flinke uitdaging vormt voor de diverse softwaresystemen. Het landschap bij Tony’s was totaal gedecentraliseerd.

Zo waren er bijvoorbeeld vijf verschillende webshops; voor verschillende landen, voor particulieren én voor bedrijven. Deze webshops hadden allemaal hun eigen Microsoft Navision Dynamics administratie, geen ideale situatie. Dat kostte niet alleen veel tijd, de kans op fouten was ook groot.

Het bleek hard nodig dat al die verschillende systemen data kunnen uitwisselen. Door een groei aan databases, interfaces en toepassingen was een wirwar aan applicaties ontstaan, wat het integratieproject behoorlijk complex maakte. Daarbij ging het om een mix van meer traditionele software en modernere cloudoplossingen. In het traject moesten onder meer Dynamics 365 Business Central, Salesforce, de webshop, point-of-salessystemen, het ingrediëntensysteem en diverse systemen van logistieke partners aan elkaar gekoppeld worden.

Rick van Doorn, IT-manager Tony’s: “Het probleem was dat onze technologie niet schaalbaar was en bovendien waren een aantal systemen verouderd. We waren niet in staat nieuwe systemen aan te haken en we konden niet makkelijk met nieuwe klanten en leveranciers communiceren.”

Oplossing: iPaaS-oplossing van Boomi

Dankzij het integratieplatform van Boomi kan het complexe landschap ontward worden en wordt alle data van het bedrijf nu op één centrale plek georkestreerd. Daarbij maakt Appronto gebruik van een Integration Platform-as-a-service. iPaaS is speciaal ontwikkeld om bedrijven te helpen om te gaan met de integratie-eisen van de hedendaagse bedrijfsomgeving, hun integratie-oplossingen toekomstbestendig te maken en de waarde van hun IT-investeringen te verhogen.

IPaaS is een variant van Platform-as-a-Service (PaaS) en speelt in op cloud en mobile. In de cloud en via mobiele apparaten wordt gigantisch veel data gegenereerd en verwerkt, die nodig is voor een moderne bedrijfsvoering. Het is een multi-tenant platform dat op elke mogelijke manier kan integreren. Boomi, een low-code-oplossing, introduceerde de eerste iPaaS in 2008.

Tonys_Chocolonely

Tony’s werkt nu in een volledig door Appronto verzorgde high performance cloudomgeving. Samen met het team van Tony’s is uitgewerkt wat de vijftien verschillende systemen doen en zijn ‘swim lanes’ gemaakt om te bekijken hoe alle data door de systemen reist. Daarna modelleerden de Boomi-experts al deze datatransities, waarmee Tony’s Chocolonely klaar is voor snelle en flexibele data-uitwisseling.

Benieuwd naar de mogelijkheden van low-code en Appronto en hoe het jouw organisatie kan helpen?

Onze experts laten je graag kennismaken met alle voordelen.

Maak een (digitale) afspraak

Resultaten: Tony’s Chocolonely kan veel sneller schakelen

De eerste Fase bestond uit de integratie van de diverse systemen. Nadat dit fundament voor de toekomst van Tony’s gereed was, kon Appronto door met fase 2. Sjaak Overgaauw, CTO van Appronto: “In die fase ligt de focus op het integreren van het sales-orderplatform en de logistieke partijen. Dan gaat het verwerken van geplaatste orders eenvoudiger en sneller.”

Er is nu een stevige basis gelegd voor de toekomst. Dit betekent dat het binnenkort mogelijk is om data real-time te verwerken, in plaats van batchgewijs. Voor Tony’s Chocolonely betekent dat de data altijd up-to-date zal zijn. Dat geldt voor de actuele voorraad van producten, omzet en de status van leveringen. Hierdoor kan het bedrijf sneller schakelen wanneer dat nodig is. Daarnaast is deze event-driven omgeving veel flexibeler en schaalbaarder dan een traditionele integratie-oplossing.

“We ervaren de down-to-earth-communicatie van Appronto als zeer prettig. Zelf zijn we heel transparant en zijn gewend om relaties aan te gaan op basis van vertrouwen. Zo gaat Appronto ook met ons om. Zo hebben ze de complexiteit uit onze systemen gehaald, waardoor we veel simpeler, sneller en kostenbewuster kunnen werken.”

Rick van Doorn
IT Manager bij Tony's Chocolonely

Mogelijk ben je ook geïnteresseerd in deze andere klantcases

Secrid klantcase

Secrid

Secrid ontwerpt en verkoopt innovatieve wallets over de hele wereld. Daarbij werkt het bedrijf samen met meer dan vijftig toeleveranciers. Om die complete keten efficiënter, sneller en goedkoper te laten samenwerken, bouwde Appronto een compleet nieuw supplier portal met low-code technologie van Mendix en integreerde het de systemen met Dell Boomi.

Collin Crowdfund (canva)

Collin Crowdfund

Collin Crowdfund koppelt duizenden ondernemers en investeerders aan elkaar op zijn investeringsplatform. In minder dan zeven maanden bouwde Appronto deze ‘mini-bank’ met low-code technologie van Mendix.

Klantcase Pokket

Pokket

Pokket is een online tool die financieel adviseurs binnen enkele minuten inzicht geeft in hypotheekmogelijkheden en de bijbehorende risico’s. De applicatie biedt naast snel inzicht ook rapportages die direct toonbaar zijn aan klanten. Adviesgesprekken kunnen hierdoor met 75 procent worden verkort en adviseurs halen 10 procent meer omzet binnen omdat ze meer persoonlijke aandacht aan klanten kunnen geven.