Klantcase Nationale Hypotheek Garantie

Neem contact op

De digitalisering van de legacy-systemen van NHG zorgt voor enorme toeloop van nieuwe gebruikers

  • Appronto-team migreert twaalf legacy-systemen naar zes nieuwe Mendix-applicaties
  • Enorme stijging hypotheektoetsen door eenvoudigere werkwijze
  • NHG is nu in staat nieuwe diensten aan te bieden voor aanvragers zoals zzp’ers en pensioengerechtigden
  • Dankzij 12 jaarlijkse releases is het mogelijk om processen continue te verbeteren

NHG biedt de Nationale Hypotheek Garantie aan, een restschuldverzekering voor consumenten en een borgstelling voor geldverstrekkers. Dankzij deze regeling kunnen ruim 1,3 miljoen huishoudens – op een totaal van 4,4 miljoen eigen woningen – een hypotheek afsluiten. Omdat de maatschappij en daarom ook de hypotheekmarkt sterk is veranderd, zocht NHG een manier om nieuwe diensten te kunnen aanbieden en de keten slimmer en sneller te laten samenwerken. Appronto leidde deze omvangrijke verbouwing, terwijl de winkel open bleef.

website nhg

Uitdaging: Verouderde systemen overhevelen naar nieuwe applicaties

Die veranderende hypotheekmarkt en maatschappelijke ontwikkelingen zorgden ervoor dat de diensten van de NHG ook onder de loep werden genomen; de dienst wilde graag nieuwe varianten van haar diensten aanbieden, maar de starheid van oude IT-systemen stond vernieuwing in de weg. Om die nieuwe diensten te kunnen bieden, was een flexibele omgeving nodig waarmee NHG in staat was om nieuwe diensten te lanceren.

Eén van de problemen waar NHG tegenaan liep, was dat veel data-uitwisseling met hypotheekverstrekkers grotendeels verliep via verouderde software. De omgeving was gedateerd en werd daarom ook beperkt gebruikt door de geldverstrekkers. Om die samenwerking weer op niveau te krijgen, was het van belang om die uitwisseling van data te digitaliseren en het gebruiksgemak flink te verhogen.

NHG gebruikte meerdere applicaties, maar het gevolg daarvan was dat data op meerdere plekken werd bewaard. Het ophalen en invoeren van gegevens was tijdrovend en foutgevoelig. NHG wilde dan ook een uniform datamodel en de (keten)processen stroomlijnen met een flexibele workflow.

Oplossing: Bouw van een compleet nieuw applicatielandschap

Appronto heeft toen met het Mendix-platform de digitale transformatie ingezet. Het vervangen en digitaliseren van een compleet applicatielandschap is geen eenvoudige opgave. In totaal dienden twaalf systemen uitgefaseerd te worden voor een integraal landschap van zes Mendix-applicaties. Absolute voorwaarde was dat de verlening van Nederlands belangrijkste hypotheekproduct (circa 150.000 hypotheekverstrekkingen met NHG) te allen tijde door moest blijven gaan.

De gehele keten van NHG wordt nu ondersteund door het nieuwe platform. Alle data is gemigreerd naar de nieuwe applicaties. Het beheer van de business rules is tevens ontkoppeld van ‘de code’, zodat de mensen bij NHG zelf veranderende wet- en regelgeving kunnen implementeren en beheren. De oude omgeving is gemigreerd naar een Microservices Architectuur. NHG spreekt dan ook van een ‘open hartoperatie’ waarbij alle software is vervangen terwijl de business niet onderbroken is.

Het project is uitgevoerd in anderhalf jaar. Doordat het team volledig agile werkte, zijn de nieuwe systemen stap-voor-stap live gegaan. Niet alleen de data is gemigreerd, ook de medewerkers van NHG zijn opgeleid en alle geldverstrekkers van Nederland zijn aangesloten. Ook zijn verregaande maatregelen getroffen om te waarborgen dat de gevoelige data veilig is opgeslagen.

Benieuwd naar de mogelijkheden van low-code en Appronto en hoe het jouw organisatie kan helpen?

Onze experts laten je graag kennismaken met alle voordelen.

Maak een (digitale) afspraak

Resultaten: Applicaties voor nieuwe doelgroepen trekken miljoenen gebruikers

Uiteindelijk heeft de samenwerking een ongekend resultaat opgeleverd. Zo is een strategisch nieuw product opgeleverd dat ook zzp’ers voortaan in staat stelt een NHG-hypotheek te kunnen afsluiten. Deze oplossing bleek zeer succesvol; in de eerste maanden sloten al ruim duizend zzp’ers een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie af.

Omdat het hele applicatielandschap op een agile manier wordt ontwikkeld, komt er nu iedere maand een nieuwe versie beschikbaar. Voorheen was dit jaarlijks. Dankzij deze wendbaarheid kunnen strategische doelen veel sneller bereikt worden.

De uitwisseling van gegevens is grotendeels geautomatiseerd en het databeheer is nu goed geregeld. De nieuwe functies zijn gebruiksvriendelijk en eenvoudig te begrijpen, en dat blijkt ook uit de significante toename van het gebruik door hypotheekbedrijven, een hogere (data)kwaliteit en maximale efficiency bij zowel ketenpartners als NHG. In de eerste paar maanden zijn miljoenen online hypotheektoetsen uitgevoerd en zijn meer dan drieduizend efficiënte werkstromen gestart.

En een mooie bijvangst: De agile/scrum-aanpak van Appronto bleek een solide basis om zeer gebruiksvriendelijke applicaties te bouwen. Die agile werkwijze is bij NHG zo goed ontvangen, dat de gehele organisatie deze werkwijze nu heeft geadopteerd. Zo is IT ook de driver geweest voor organisatie-innovatie.

“De NHG-toets is ook via een webservice ook ontsloten voor onze ketenpartners, zodat zij de toets ook kunnen aanbieden. In de eerste weken is de toets miljoenen keren aangeroepen. De eerste reacties waren ongekend en de applicatie heeft onze verwachtingen enorm overtroffen. Behalve dat Appronto erg goed werk oplevert, adviseren ze ons ook regelmatig over wat er nog beter kan. Ze denken echt met ons mee.”

Arthur van de Woestijne
Manager ICT bij NHG

Mogelijk ben je ook geïnteresseerd in deze andere klantcases

Secrid klantcase

Secrid

Secrid ontwerpt en verkoopt innovatieve wallets over de hele wereld. Daarbij werkt het bedrijf samen met meer dan vijftig toeleveranciers. Om die complete keten efficiënter, sneller en goedkoper te laten samenwerken, bouwde Appronto een compleet nieuw supplier portal met low-code technologie van Mendix en integreerde het de systemen met Dell Boomi.

Collin Crowdfund (canva)

Collin Crowdfund

Collin Crowdfund koppelt duizenden ondernemers en investeerders aan elkaar op zijn investeringsplatform. In minder dan zeven maanden bouwde Appronto deze ‘mini-bank’ met low-code technologie van Mendix.

Klantcase Pokket

Pokket

Pokket is een online tool die financieel adviseurs binnen enkele minuten inzicht geeft in hypotheekmogelijkheden en de bijbehorende risico’s. De applicatie biedt naast snel inzicht ook rapportages die direct toonbaar zijn aan klanten. Adviesgesprekken kunnen hierdoor met 75 procent worden verkort en adviseurs halen 10 procent meer omzet binnen omdat ze meer persoonlijke aandacht aan klanten kunnen geven.