Klantcase Autohopper

Neem contact op

Autohopper verbetert app met Appronto om franchisenemers efficiënter auto’s te laten verhuren

  • Applicatie gebouwd door Appronto geeft meer dan 100 lokale vestigingen meer inzicht in bezettingsgraad voor een optimale planning
  • Digitalisering van administratieve processen leidt tot kostenbesparing van 25 procent
  • Door ingebruikname van nieuwe applicatie stijgt gebruikerstevredenheid fors naar 8,5

Autohopper, de grootste autoverhuurder van Nederland, heeft met Appronto een bestaande applicatie doorontwikkeld waarmee de meer dan honderd lokale franchisevestigingen van het bedrijf zelfstandig auto’s kunnen verhuren. De app, gebouwd met het low-code platform van Mendix, zorgt na de verbeteringen voor een inzichtelijker verhuurproces en levert de back-office van Autohopper nu een kostenbesparing op van 25 procent. De gebruikerstevredenheid steeg van een 2 naar een 8,5.

Autohopper Klantcase

Uitdaging: De klanttevredenheid fors opkrikken

Autohopper biedt een uniek verhuurconcept in Nederland. In tegenstelling tot de bekende autoverhuurders kunnen klanten van Autohopper niet alleen in de grote steden of bij vliegvelden terecht, maar juist ook bij lokale automotive bedrijven en garages in middelgrote plaatsen. Bovendien is er bij Autohopper geen sprake van daghandel, maar werken ze met vaste ronde prijzen. Het klantenbestand bestaat uit circa 60 procent particuliere en 40 procent zakelijke klanten.

De voor verhuur bestemde voertuigen zijn in het bezit van Autohopper. Via verschillende franchisenemers, vaak bestaande garagehouders of automotive bedrijven, kunnen klanten een auto of bestelbus huren. De franchisenemers werken daarbij in het door Autohopper aangeboden platform. De gebruikers waren echter niet tevreden over de geboden kwaliteit. De samenwerking met de partner waarmee Autohopper de verhuurapplicatie initieel bouwde, voldeed niet langer. Op zoek naar een partij die de gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit van het verhuurplatform kon verhogen en de integratie met boekhoudpakketten kon verzorgen, kwam Autohopper bij Appronto uit. Om het proces van Autohopper en franchisenemer naar de klant te faciliteren, liet Autohopper een applicatie met het low-code platform van Mendix maken.

Oplossing: Applicatie overzichtelijk maken en IT-systemen onder handen nemen

De applicatie is door Appronto onder handen genomen en stroomlijnt nu de operationele processen bij de franchisenemer, de IT-systemen aan de achterkant bij Autohopper én het platform dat de huurder aan de voorkant gebruikt. Veel franchisenemers maken gebruik van het zogenoemde ‘shop-in-shop’-concept, waarmee ze binnen hun eigen bedrijf ook vervoersmiddelen via Autohopper verhuren.

Autohopper Klantcase

Een overzichtelijke applicatie met weinig rompslomp is daarvoor een voorwaarde. In de applicatie kunnen franchisenemers nu onder andere de planning inzien, facturatie regelen en schademanagement bijhouden. Zo kan het bedrijf optimaal inzicht geven in de bezettingsgraad, statistieken over gebruik van de auto en weet het welke modellen populair zijn. Voor franchisenemers is dit belangrijke informatie: hoe optimaler de planning, hoe beter het rendement.

Benieuwd naar de mogelijkheden van low-code en Appronto en hoe het jouw organisatie kan helpen?

Onze experts laten je graag kennismaken met alle voordelen.

Maak een (digitale) afspraak

Resultaten: Flinke kostenbesparing en vele tevreden klanten

Dit idee is samen met Appronto als een ‘story’ volledig uitgeschreven en daarna razendsnel gerealiseerd. Door het integreren van verschillende systemen, zoals het reserveringssysteem en de boekhoudsoftware, en het digitaliseren van processen is Autohopper een nog efficiëntere organisatie geworden.

Ook voor de backoffice op het hoofdkantoor bij Autohopper levert de applicatie veel voordelen op. Alle dossiers zijn gedigitaliseerd en in principe rolt er geen papier meer uit de printer. De digitalisering heeft een kostenbesparing van 25 procent opgeleverd en bij de administratieve afdeling is er 1 FTE minder nodig om het werk succesvol te kunnen doen.

Bij Autohopper zijn ze blij met de geboekte resultaten, maar er zijn nog genoeg nieuwe plannen. “De samenwerking met Appronto heeft onze verwachtingen overtroffen”, zegt Steven Donselaar, oprichter van Autohopper. “Na de eerste metingen gaven onze franchisenemers ons een tevredenheidsscore van 8,5, dat is natuurlijk iets om enorm trots op te zijn.”

“Dankzij de samenwerking met Appronto kunnen we nu optimaal inzicht geven in de bezettingsgraad, statistieken over gebruik van de auto en naar welke modellen er vooral vraag is. Uiteindelijk willen met hulp van Appronto een connectie maken met de auto, zodat we van daaruit data-analyses kunnen maken, zodat we onze vloot kunnen optimaliseren.”

Steven Donselaar
Directeur Autohopper

Mogelijk ben je ook geïnteresseerd in deze andere klantcases

Secrid klantcase

Secrid

Secrid ontwerpt en verkoopt innovatieve wallets over de hele wereld. Daarbij werkt het bedrijf samen met meer dan vijftig toeleveranciers. Om die complete keten efficiënter, sneller en goedkoper te laten samenwerken, bouwde Appronto een compleet nieuw supplier portal met low-code technologie van Mendix en integreerde het de systemen met Dell Boomi.

Collin Crowdfund (canva)

Collin Crowdfund

Collin Crowdfund koppelt duizenden ondernemers en investeerders aan elkaar op zijn investeringsplatform. In minder dan zeven maanden bouwde Appronto deze ‘mini-bank’ met low-code technologie van Mendix.

Urban Arrow - Klantcase

Urban Arrow

Met de nieuwe Europese dealerportal slaagt fietsmerk Urban Arrow erin om de communicatie met dealers te optimaliseren. De dealers hebben direct inzicht in alle productinformatie en levertijden, kunnen bijbehorende accessoires bestellen en zien in één overzicht alle afgehandelde en openstaande orders.