De toenemende aandacht voor personalisering is inmiddels ook binnen de verpakkingsindustrie gemeengoed. Zeker de grotere merken en bedrijven bieden consumenten steeds vaker de mogelijkheid om de verpakking naar eigen smaak te personaliseren.
Een goed voorbeeld van dit principe is de Tony’s Unlimited Chocolate Machine. De eigen superstore van Tony’s Chocolonely is al een tijdje open en kan zich al vanaf dag één verheugen op een grote toeloop. Dit komt deels omdat het merk een vaste schare gebruikers en fans kent die regelmatig binnenlopen. Maar een ander deel van het succes is te danken aan het unieke karakter van de winkelomgeving.
Met de Tony’s Unlimited Chocolate Machine kun je namelijk letterlijk je eigen reep ontwerpen en samenstellen. Je kunt kiezen uit de varianten melk, puur en wit, maar ook eigen ingrediënten toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan karamel, knettersuiker of kletskop. Bovendien personaliseer je de reep met een eigen naam. Dat kan met één naam, maar ook met twee. De reep is namelijk in twee stukken verdeeld. Zo kun je de andere helft van je zoete traktatie delen met je beste chocomaatje.
2. Multimediaal
Retailverpakkingen worden steeds vaker uitgerust met technische snufjes als chips, QR-tags en interactieve elementen. Dankzij de technologie kunnen merken direct contact leggen met de consument, waardoor weer nieuwe marketingkansen ontstaan. Dit wordt ook wel ‘connected packaging’ genoemd. Met connected packaging geef je consumenten iets extra’s na hun aankoop. Zie het als een beloning voor het feit dat ze voor jou kiezen. Een ander voordeel van de multimedialiteit van verpakkingen: je maakt het eenvoudiger en aantrekkelijker om het gebruik van producten te ondersteunen, uit te vergroten of nog specialer te maken.
3. Verduurzaming
We komen steeds meer tot het besef dat we leven op een planeet met eindige natuurlijke hulpbronnen. Dit betekent dat we efficiënt en verantwoord moeten omgaan met onze schaarse middelen en materialen om het milieu te sparen en onze eigen toekomst te waarborgen. De verpakkingsindustrie moet het voortouw nemen in het verduurzamingsproces waar we met zijn allen aan begonnen zijn. We consumeren immers eindeloos veel producten, elk met een eigen verpakking. Gelukkig is het duurzaamheidsbesef inmiddels ingedaald binnen de verpakkingsindustrie en zijn er op dat vlak volop spannende ontwikkelingen gaande.
4. Minder grondstoffen, dezelfde kwaliteit
De essentie van een verpakking zit hem in informatieverstrekking en het beschermen van een product. Een verpakking kan nog zo’n ‘groene uitstraling’ hebben: wanneer ze het product niet goed beschermt, is er geen sprake van een duurzame oplossing. Door aangescherpte milieuwetgeving en de vraag naar groene verpakkingen vanuit de consument, zijn moderne bedrijven genoodzaakt om na te denken over duurzame, circulaire verpakkingen (biobased) in plaats van dozen, wikkels, flessen en zakjes die gemaakt zijn van traditionele kunststoffen. We zien dan ook dat er langzaam maar zeker steeds meer biobased-verpakkingen op de markt komen.