FD oplossingen: case management & workflow

Neem contact op

Casemanagement is dé manier om operationele processen gestructureerd en toch flexibel te laten verlopen. Met casemanagement ben je in staat om processen efficiënter in te richten en gelijktijdig een hoger serviceniveau aan je klanten te bieden. Appronto heeft veel ervaring met het bouwen van casemanagement-oplossingen voor klanten in de financiële dienstverlening. Op deze pagina leggen we je uit wat casemanagement is en wat je ermee kunt bereiken binnen jouw organisatie.

Wat is casemanagement?

Casemanagement is een proces dat streeft naar het bereiken van een specifiek doel, waarbij een verantwoordelijke (casemanager) dit traject van begin tot eind begeleidt. Voorbeelden van casemanagement in de financiële wereld zijn het (bijzondere) beheerproces voor hypotheken of het aanvraagproces voor een lening.

Dergelijke cases worden complexer naarmate er meer partijen betrokken zijn bij de correcte afhandeling. Waar zitten we in het proces? Wat is al gedaan? En wat nog niet? Welke besluiten zijn genomen? En waarom, door wie en wanneer? Dit zijn allemaal vraagstukken waar de casemanager snel en efficiënt inzicht in wil hebben.

Succesfactoren

We zien dat veel klanten hun casemanagementprocessen administreren in verschillende systemen die niet of slechts beperkt met elkaar data uitwisselen. Inzicht in de juiste status wordt zo onoverzichtelijk, waardoor de kans op fouten en vertraging groeit.

Voor het ontwerpen van een goede casemanagementoplossing moet je daarom de volgende elementen meenemen in je ontwerp:

Stel de case centraal

  • Laat de case of zaak leidend zijn in je processen.
  • Zorg voor transparantie middels een dashboard met alle relevante informatie.

Zet workflows in

  • Ondersteun het proces door alle betrokkenen taken toe te bedelen.
  • Maak taken eenvoudig en uitvoerbaar en leg de resultaten direct vast.

Automatiseer waar mogelijk

  • Zorg voor ‘business rules’ waarmee je ‘happy flows’ automatisch valideert en goedkeurt.
  • Spits de kostbare tijd van je medewerkers alleen toe op de cases die buiten deze geautomatiseerde workflow vallen.
  • Creëer automatisch alle documenten en zorg ervoor dat je ze direct en juist verzendt en opslaat.

Integreer

  • Integreer tools voor casemanagement in je IT-landschap. Denk bijvoorbeeld aan een klantportaal en ERP-systeem zodat altijd en overal de enige juiste informatie en status beschikbaar is.
  • Voorkom het dubbel invoeren van data en het invoeren van foutieve informatie.

Nationale Hypotheek Garantie

NHG biedt de Nationale Hypotheek Garantie aan als een restschuldverzekering voor consumenten en een borgstelling voor geldverstrekkers. Dankzij de garantie zien ruim 1,3 miljoen huishoudens hun woonwens in vervulling gaan.

In 2016 is Appronto begonnen met het vervangen van het gehele applicatielandschap van NHG. De aanleiding voor het project was drieledig:

  1. Strategisch: nieuwe diensten lanceren die zijn toegespitst op specifieke doelgroepen zoals ouderen, zzp’ers en ondernemers.
  2. Tactisch: digitale ketenintegratie door de gegevensuitwisseling met alle geldverstrekkers van Nederland te digitaliseren en standaardiseren.
  3. Operationeel: optimalisatie van alle interne processen en gegevensbeheer, zodat het NHG-team efficiënter en effectiever kan werken.

Bekijk de video met uitleg over de case of lees er alles over in onze blog.

ING Appronto

ING Bank

Appronto ontwikkelt samen met het team van ING diverse applicaties. Een aansprekend voorbeeld is een project op de afdeling Document & Content Services van ING. Dit team is verantwoordelijk voor de verwerking van alle proces- en transactiecommunicatie voor de acht miljoen klanten.

Bij ING werken 600 Customer Journey Experts (CJE’s) in kleine, multidisciplinaire en zelforganiserende teams (squads) die onder meer verantwoordelijk zijn voor het zo optimaal mogelijk inrichten van de klantreis. Hiervoor was het noodzakelijk om een interne omgeving te creëren waarbinnen de CJE’s efficiënter en effectiever met elkaar konden samenwerken op het gebied van klantcommunicatie binnen de verschillende klantreizen.

Dit project ‘CoCoS’ van ING, Appronto en Mendix is genomineerd voor de Computable Awards in de categorie ‘Digitale Transformatie van het Jaar’.

Lees de gehele case.

Wil je net zoals de NHG en ING Bank aan de slag met casemanagement & workflows?

Appronto denkt graag vrijblijvend met je mee!

Maak een afspraak