Trends
Zowel retailbankieren als zakelijk bankieren zijn aan verschillende trends onderhevig. We sommen de belangrijkste voor je op.
1. Digitale en opkomende technologieën
Nieuwe technologieën veranderen het bankwezen en de kapitaalmarkt drastisch, zowel in de front-, middle-, als backoffice. Automatisering, casemanagement en kunstmatige intelligentie zijn waardevol op manieren die eerder niet mogelijk leken. Cloudtechnologie verandert de industrie en heeft implicaties op vele vlakken. Het combineren van legacysystemen en deze nieuwe toepassingen is de uitdaging waar veel organisaties voor staan.
2. Organisationele wendbaarheid
De steeds hogere snelheid van innovatie biedt digitale kansen. Concurrentievoordeel wordt dan ook niet meer gehaald uit groot zijn, maar juist uit het vermogen om je snel te kunnen aanpassen aan deze nieuwe kansen en mogelijkheden. Banken moeten deze veranderingen omarmen en de kracht van digitale innovatie incorporeren in korte innovatiecycli.
3. Cybercrime en compliancy
Ook de cybercriminelen die hun pijlen richten op financiële organisaties adopteren aan de lopende band nieuwe, innovatieve technologieën. Aanvullend zorgen regelgevers voor steeds striktere richtlijnen en zwaardere boetes bij overtredingen. De mogelijke reputatieschade die hieruit voortvloeit is aanzienlijk. Banken dienen dan ook geavanceerde analysetechnologieën in te zetten om bedreiging en fraude in een zo vroeg mogelijk stadium te detecteren.
4. Data-integriteit en -analyse
Data worden in het digitale tijdperk wel gezien als het nieuwe goud. En hoewel er veel informatie beschikbaar is, is die niet altijd eenvoudig bereikbaar, opgeschoond en geïntegreerd. Banken dienen dan ook hun (IT-)strategie af te stemmen op het correct en optimaal inzetten van de data die beschikbaar zijn.
5. De toekomst van het werk
Hoe zien toekomstige processen er precies uit? De inzet van kunstmatige intelligentie en automatisering zorgt ervoor dat de samenwerking tussen digitale en menselijke arbeidskrachten verandert. Er zijn andere en nieuwe vaardigheden nodig om voorop te blijven lopen. Banken moeten nadenken over hoe ze relevant blijven en hun talent laten groeien en ontwikkelen.
6. Samenwerking met het digitale ecosysteem
Het hele (digitale) ecosysteem van financiële dienstverleners groeit. Wetgevers, fintechs, grootbanken en andere specialisten moeten steeds vaker en intensiever samenwerken. Het belang van een goede strategie op dit vlak wordt steeds belangrijker. Dit betekent dat ook de effectieve orkestratie van data-uitwisseling op een goede manier geregeld moet zijn. Alle componenten van het ecosysteem moeten operationeel goed werken, maar ook flexibel inzetbaar zijn.